Prävention von Fersendruckgeschwüren

Bei der Entwicklung von Druckgeschwüren stehen die Ferse und das Sprungbein an 5. Stelle.1 Durch die Einführung eines Protokolls zur Prävention von Fersendruckgeschwüren – zusammen mit dem frühzeitigen Einsatz von Geräten zur Druckminderung und Druckerleichterung – konnte die Zahl der Fersendruckgeschwüre gesenkt werden.2

Die Richtlinien des National Pressure Ulcer Advisory Panel (NPUAP) und des European Pressure Ulcer Advisory Panel (EPUAP) empfehlen “die Berührung der Fersen mit der Bettoberfläche zu vermeiden…”3. Die Richtlinien besagen auch, dass „die Fersenschutzvorrichtung die Ferse vollständig anheben (entlasten) soll, indem sie das Gewicht gleichmäßig auf die Wade verteilt, ohne die Achillessehne zu belasten.“3

Die Einführung eines Protokolls zur Entlastung der Ferse des Patienten, um Fersendruckgeschwüren zu vermeiden, ist unerlässlich. Es kann einige Zeit dauern, bis ein Fersendruckgeschwür sichtbar wird – der NPUAP/EPUAP bestätigt, dass „die Zeit zwischen dem Entstehen und dem Sichtbarwerden eines Druckgeschwürs auf der Haut zwischen mehreren Stunden und 3-5 Tagen variieren kann.“3 Das bedeutet, dass der Einsatz von Geräten zur Minderung des Fersendrucks vor der Entstehung des Geschwürs wichtig ist, da die Symptome eventuell nur latent vorhanden sind.

REFERENZEN: 1. Amlung SR, Miller WL, Bosley LM, Adv Sking Wound Care. Nov/Dec 2001; 14(6):297-301. 2. Walsh J, et al., Keeping Heels Intact: Evaluation of a Protocol for Prevention of Facility-Acquired Heel Pressure Ulcers. Presented at the Symposium on Advanced Wound Care, San Antonio, TX. Apr. 2006. 3. National Pressure Ulcer Advisory Panel and European Pressure Ulcer Advisory Panel. Prevention and treatment of pressure ulcers: clinical practice guideline. Washington DC National Pressure Ulcer Advisory Panel; 2009.

Using heel protectors for the prevention of hospital-acquired pressure ulcers
Rajpaul K, Acton C
British Journal of Nursing 2016, Vol 25, No 6: TISSUE VIABILITY SUPPLEMENT
Herunterladen Artikel (pdf)

Preventing Heel Pressure Ulcers and Plantar Flexion Contractures in High Risk Sedated Patients
Meyers T
J Wound Ostomy Continence Nurs. 2010 Jul-Aug;37(4):372-8.
Zusammenfassung – PubMed 

Evaluation of a protocol for prevention of facility-acquired heel pressure ulcers
Walsh JS, Plonczynski DJ
Journal of Wound, Ostomy & Continence Nursing. March/April 2007; 34(2):178-183.
Zusammenfassung
Vollständiger Text (Login notwendig)
Herunterladen Artikel (pdf) (Login notwendig)

Heel Pressure Ulcers: How Do We Prevent Them and Evaluate Practice? An Example Within an Acute Care Hospital
Acton C, RN, Msc
Herunterladen Poster (pdf)
The Use of Heel Protectors in the Prevention, Treatment and Management of Pressure Ulcers
Kumal R, RN, Dip HE, BSc (Hons), MSc
Presented at EMWA 2015; London, UK; 13-15 May, 2015
Herunterladen Poster (pdf)
Use of a Heel Protection Device and Honey Dressing – An Evidence Based Regimen for SDTI on a Spinal Cord Injury Patient
Pukiova I
Herunterladen Poster (pdf)
Never Events: Can The Congressional Mandate Be Met?
Lyder C
Poster Presented at the Institute for Health Care Improvement (IHI), Orlando, FL December 6-8, 2010
Herunterladen Poster (pdf)
Human Cadaver Testing to Determine the Reliability of Heel Boot Positioning or Grip of Eight Commercially Available Pressure Relieving Heel Protector Boots
Bill B, Pedersen J, and Call E, MS RSM (NRM)
Poster presented at the Poster presented at the 25th Annual Symposium on Advanced Wound Care (SAWC); April 19-22, 2012
Herunterladen Poster (pdf)
Heel Pressure Ulcer Prevention: A Comparative Effective Evaluation
McGovern J, DiPerri J
Poster presented at the 25th Annual SAWC Conference April 19-22 2012
Herunterladen Poster (pdf)
Heel Pressure Ulcer Prevention – The Continued Journey within an Acute Care Facility
Hanna-Bull D, RN, BScN, MN
Poster presented at the WOCN conference, New Orleans, LA, June 2011
Herunterladen Poster (pdf)